Primavera Paunveres

Sasha Pepeljajev

Lavastuse tutvustus

Sasha Pepeljajevi visuaalteatri lavastus

 

Tantsulis-visuaalne koostöölavastus TÜ Viljandi Kultuuriakadeemiaga, mille aluseks on Oskar Lutsu noorsooromaan “Kevade”, Igor Stravinski muusika balletile “Kevadpühitsus” ja Sandro Botticelli maal “Primavera. Kevade allegooria”.

 

Laval põimuvad kokku ja läbi rahvalik ning kaasaegne. See on moodne Luts teatrilaval.

 

Itaalia kunstniku Sandro Botticelli maal “Primavera” väljendab liikumist karnaalsest, füüsilisest armastusest platoonilisse, vaimsesse armastusse. Lutsu “Kevades” Arno ja Teele vahel midagi lihalikku küll ei toimu, unistatakse pulmadest, millega loomulikult kaasnevad ihulikud rõõmud, kuid teose kogu rahvale pähe kulunud lõpus Arno siiski keeldub Teele kutsest minna Rajale uut maja vaatama. Ta eelistab lilli, heinamaad, päikesepaistet ning “hüppab kähku vankrile ja sõidab kodu poole, ilma et ta enam kordagi Teele poole vaataks” – platooniline armastus võidab.

 

Kui Stravinski paganlikul müütosel põhinevas ning karnaalsusest nõretavas „Kevadpühitsuses“ viiakse läbi iidset riitust, mille lõpuks “väljavalitu” sureb ohvritantsus, siis “Primavera Paunveres” on kaasaegne Lutsu “Kevade” riitus kuskil tantsuruumis, diskoteegis.

 

Tõesti, Lutsu tegelased elavad ju ka kaasajal. Kas mööduks ükski päev, kus me ei kohtaks Arnot või Teelet, Liblet või õpetaja Lauri, isegi Julk-Jüri?

 

Neile, kes on Aleksandr Pepeljajevi lavastustega varasemalt kokku puutunud, ei tohiks tulla üllatusena, et lavastust “Primavera Paunveres” vaatama tulles ei satu silmitsi Oskar Lutsu “Kevadega” täpselt nõnda, nagu autor selle kunagi kirja pani. Kui soovida, võib Pepeljajevi lavastusi nimetada visuaalseks teatriks, füüsiliseks teatriks, tantsuteatriks, kuid see on veidi petlik. Pepeljajevi lavastuste nautimiseks on esmane siiski vaataja kujutlusvõime.

 

Nagu “Kevade” oli Arvo Kruusemendi (küll varasemalt teise režissöörina töötanud) esimene film, nii on ka “Primavera Paunveres” TÜ VKA 12. lennu esimene diplomilavastus. Ja ei tasu unustada, et “Kevade” ilmumise ajal oli Luts kõigest 25-aastane noormees, kelle jaoks oli “Kevade” debüütromaan.

 

Lavastusmeeskond

Lavastaja, koreograaf ja kunstnik

Sasha Pepeljajev

Tekst

Oskar Luts ja Karl Koppelmaa (Teater Kelm)

Dramaturg

Karl Koppelmaa (Teater Kelm)

Lavakujundus

Sasha Pepeljajev, Eero Ehala (TÜ VKA)

Valguskujundus

Kristo Kuusik, Karolin Tamm, Mari-Riin Villemsoo (TÜ VKA)

Muusikaline kujundus

Sasha Pepeljajev, Kenn-Eerik Kannike (TÜ VKA)

Videokujundus

Kärt Petser, Carmen Seljamaa, Johanna Mägin (TÜ VKA), Karl Koppelmaa, Sasha Pepeljajev

Kunstniku assistendid

Külli Tamjärv ja Ülle Saluvere (TÜ VKA)

Osades

TÜ VKA teatrikunsti 12. lennu tudengid: Elar Vahter, Hans Kristian Õis, Henessi Schmidt, Karolin Jürise, Peep Maasik, Mari Anton, Grete Konksi, Stefan Hein, Silva Pijon, Mathias-Einari Leedo, Maarja Tammemägi, Kristjan Poom, Elena Koit ja Loviise Kapper

Meediakaja

Mängud Arnoga Pepeljajevi võtmes

- Heili Lindepuu / Sakala, 20.09.2017

Mõtteid teatrist: Primavera Paunveres

- blogi "Mõtteid teatrist", 24.09.2017

Üks teater, kaks lavastajat, mitu riiki

- Margus Haav / Sakala, 16.09.2017

Sasha Pepeljajev võtab ette Oskar Lutsu

- kultuur.postimees.ee, 14.09.2017
Menüü